پس زمینه parallax

رژیم آنابولیک

آب نوشیدن خوب است ولی به چه میزان؟
می 6, 2014
حذف لبنیات در رژیم، مفید یا مضر!
می 8, 2014
 

رژیم غذایی آنابولیک در سال 1995 به وسیله دکتر مائورو دی پاسکواله به دنیای تغذیه ورزشی و سلامتی راه پیدا کرد. این دکتر کانادایی که در اواخز دهه 70 میلادی یک پاورلیفتر در کلاس جهانی بود، علاوه بر زمینه تحصیلی در رشته بیولوژی مولوکولی و ژنیتیک، در راستای پزشکی ورزشی و تغذیه نیز فعال بود.
شاید تا کنون توضیحات و مقاله های متعددی در مورد منشأ فکری دکتر پاسکواله برای پدید آوردن رژیم آنابولیک مطالعه کرده باشید؛ پس در این مقاله به مسائل مهم تر و کاربردی تری در مورد این رژیم غذایی میپردازیم که شاید برای شما مفیدتر هستند.
به ادعای دکتر پاسکواله، کاهش و افزایش متناسب میزان کربوهیدرات دریافتی می تواند سبب چربی سوزی بیشتر در بدن شود و این امر موجب می شود تا حد ممکن توده عضلانی بدن حفظ شود، پس می توان گفت این رژیم از رژیم های مورد علاقه بسیاری از ورزشکاران است که همیشه دغدغه کاهش وزن بدون از دست دادن بافت عضلانی را دارند.

 

در رژیم های غذایی معمولی از هر 3 ..... مغذی، یعنی کربوهیدرات، چربی و پروتئین استفاده می شود و در رژیم آنابولیک میزان کالری مصرفی محدود نمی شود؛ زیرا بدن برای حفظ توده عضلانی به کالری نیازمند است. پس در این رژیم سوخت و ساز بدن به طوری تغییر می یابد که باعث سوختن چربی بدن می شود در حالی که میزان کالری طبیعی و عادی را مصرف می کنید.
رژیم آنابولیک دارای سه مرحله اصلی است : مرحله تثبیت یا انگیزش / مرحله افزایش حجم / مرحله پایانی
مرحله تثبیت یا انگیزش : در این مرحله میزان مصرف کالری مساوی با 18 برابر وزن بدن بر اساس پوند (واحد وزنی برابر با 454 گرم) است. هدف از این مرحله عادت کردن بدن به مصرف کم کربوهیدرات و همچنین تثبیت در طول رژیم غذایی است.
مرحله افزایش حجم : هدف اول این مرحله دستیابی به وزن مطلوب و ایده آل است. از نظر دکتر پاسکواله بهتر است برای دستیابی به وزن ایده آل، پس از افزایش حجم وزن ایده آل تان بر اساس پوند با 15% وزن جمع کنید، زیرا پس از مرحله افزایش حجم، مرحله کاهش کالری را داریم که این کار می تواند کاهش چربی در آن مرحله را آسان تر سازد.
مرحله پایانی : این مرحله، مرحله کاهش کالری است. اصطلاحی که در بدنسازی به فاز کات (cutting phase) معروف است که در روزهای پایانی پیش از رقابت به آن می رسند. برای ساخت توده عضلانی کالری بیشتری مصرف می کنند و با نزدیکی به زمان رقابت کالری مصرفی خود را پایین می آورند تا چربی را کاهش دهند و برای روز مسابقه تا جای ممکن لاغر شوند.

 

در رژیم آنابولیک، توصیه می شود در مرحله پایانی کالری مصرفی حدود 500 تا 1000 کالری نسبت به مرحله انگیزشی کاهش یابد. این مرحله باید تا رسیدن به درصد چربی مطلوب که معمولاً کم تر از 10% است ادامه یابد.
رژیم آنابولیک به طور کلی بر چرخه مواد غذایی مبتنی است، به عبارتی مصرف کربوهیدرات کم در طول روزهای هفته و مصرف کربوهیدرات بالا در آخر هفته. این تناوب کم کربو و پر کربو موجب می شود که بدن از کربوهیدرات به عنوان سوخت اصلی خود بهره ببرد و در روزهایی که کربوهیدرات بیشتری دریافت می کند سوخت مصرف شده در روزهای تمرین شدید را جایگزین می کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها