پس زمینه parallax

حذف لبنیات در رژیم، مفید یا مضر!

رژیم آنابولیک
می 7, 2014
بهترین غذاهای رژیمی
ژانویه 15, 2021
 

شاید تا به حال به افراد زیادی برخورد کرده اید که به دلایلی از نخوردن لبنیات صحبت می کنند و ابراز می‌دارند که لبنیات را به طور کامل و یا بخشی از مواد لبنی از رژیم غذایی خود حذف کرده اند. هر یک از این افراد هم دلیل خاصی برای خود دارند برخی به دلیل جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از خوردن لبنیات علی الخصوص شیر، برخی دیگر به دلیل به وجود آمدن آکنه و سندروم روده تحریک پذیر و یا برخی برای پیشرفت در کاهش وزن، مواد لبنی را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند؛ البته بخش عمده‌ای از مخالفان مصرف مواد لبنی، گیاه خواران هستند که تقریباً به هیچ عنوان لبنیات مصرف نمی‌کنند همچنین افرادی هستند که از لبنیات به دلیل هورمون ها و آنتی بیوتیک هایی که که به دام ها تزریق می شود دوری می کنند. در کل فارغ از دلیل مصرف نکردن لبنیات توسط این افراد همانطور که بارها در مطالب خود به خصوص در پیج اینستاگرام virtual_diet@ بیان کردیم حذف بخشی از مواد لبنی با توجه به سبک زندگی شخص، می تواند مفید باشد و البته با انتخاب جایگزین های مناسب؛ زیرا حذف لبنیات به دلیل جایگزینی با توجه به وجود مواد معدنی پروتئین و ویتامین هایی که بدن از این مواد تامین می کند می تواند اثرات منفی فراوانی به همراه داشته باشد که البته در ادامه این مقاله به برخی جایگزین های مفید اشاره می کنیم.

 

با توجه به اینکه لبنیات منبع غنی از ویتامین D، کلسیم، فسفر و تمامی آمینو اسید های ضروری بدن هستند، جایگزینی آنها در سبد غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سویا یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین است که شامل تمام آمینو اسیدهای ضروری می‌باشد.
برنج نیز از دیگر منابع تامین کننده پروتئین کامل برای افرادی محسوب می‌شود که از مصرف لبنیات خودداری می‌کنند.
سبزیجات با برگ سبز تیره و بروکلی از دیگر جایگزین های مناسب لبنیات به خصوص در جهت تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند.
سیب زمینی شیرین، برگ چغندر و گوجه فرنگی برای پتاسیم مورد نیاز بدن جایگزین مناسبی می باشند. قارچ بهترین منبع گیاهی برای تامین ویتامین D و گوشت منبع مناسبی برای تامین ویتامین B12 می باشند.
خبر خوش برای دوستداران شیر این است که شما می‌توانید از شیر سویا، شیر نارگیل، شیر بادام و ... در برنامه غذایی خود استفاده کنید و مواد مورد نیاز بدن خود را همراه با لذت نوشیدن شیر تامین کنید.

 

نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که لبنیات سرشار از کلیه مواد حمایتی برای بدن هستند و شاید جایگزین کردن آنها برای بدن کمی سخت باشد ولی اگر به طور علمی جایگزین های مناسب را تشخیص دهید و مصرف کنید این امر نه تنها غیر ممکن نیست بلکه همان طور که گفته شد شاید با وجود مراحل تهیه که امروز برای رسیدن مواد لبنی به دست مصرف کننده ها طی می‌شود، جایگزین یا کمک بیشتری به سلامت ما می کند.
بار دیگر تاکید می کنیم ما هم مثل بسیاری از کارشناسان، موافق با حذف کامل لبنیات و جایگزینی غیرکارشناسی مواد غذایی به جای مواد لبنی نیستیم و خواهشمندیم برای این کار حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها